Thuiszitters: leerkrachten en leerlingen

Als Passend Onderwijs beperkt of geen succes is, dan komt dat vooral door de bezuinigingsagenda die er verdekt onder lag/ligt. ‘Vernieuwingen’ en systeemintegratie mogen niets kosten, waardoor er veel transitie energie moet worden opgebracht door de professionals die het moeten uitvoeren, maar waartoe de gemiddelde klasgrootte bijvoorbeeld niet is aangepast. ‘Het komt nu eenmaal uit de lengte of uit de breedte’. Daarnaast: kinderen met een zorgbehoefte binnen reguliere onderwijsprocessen begeleiden vraagt – zoals ook in de Staat van het Onderwijs 2020 werd vermeld – teveel van leerkrachten. Daarnaast horen en lezen we getallen van zesduizend FTE’s aan leerkrachten tekort en moeten basisscholen door gebrek aan invalkrachten terug naar een vierdaagse lesweek.

Onmogelijkheid organiseren

In een dergelijk uitvoeringsklimaat ligt het voor de hand dat leerlingen en hun ouders andere verwachtingen hebben van ‘het onderwijssysteem’ dan het ‘systeem’ kan opbrengen. Partijen dreigen bij vraag naar ‘uitzondering’ of maatwerk (meestal van slechts tijdelijke aard) tegenover elkaar te staan, aangezien dit een extra inspanning impliceert van de professionals dan dat zij kunnen bieden. Conflictueuze casuïstiek waar ACT! bij regelmaat bij wordt betrokken is dan het gevolg. Niet zelden ervaren ouders van leerlingen hetzelfde als wat in de toeslagenaffaire door ouders werd (en nog steeds wordt) ervaren: onmacht en onrecht, misbalans tussen leerrecht en leerplicht, (impliciete) schuldvragen, ontoereikende juridische ondersteuning, niet gehoord worden, onvoldoende kwalitatieve ‘dekking’ van het aanbod in de regio, ‘handelingsverlegenheid’ waardoor een andere partij in beeld komt, en vooral: stress en stagnerende ontwikkelingsmogelijkheden van de kinderen die worden toegestaan om uit te vallen. Vijftienduizend kinderen met evenzovele gezinnen; welke stad van -zeg – zestig duizend inwoners kan vergelijkbaar worden ‘opgegeven’ om geen ontwikkeling meer te hoeven borgen?

Thuiszitters als politiek item

Hoe is het mogelijk dat een welvarend land als Nederland het zover heeft laten komen? Als je het aan de ouders van de kinderen vraagt, zullen zij nooit expliciet hebben gekozen voor beleid dat een dergelijke uitwerking heeft. En daarom moet men met het zicht op de aankomende verkiezingen bewust zijn van eigen kiesgedrag om tot een andere politieke richting en uitvoerbaar inclusief beleid te komen.

Welke rekenspecialist geeft ons het antwoord: als er zesduizend FTE’s aan leerkrachten extra aan het werk kunnen, met hoeveel kinderen kan de klasgrootte afnemen? Bel ons om wat realistische aannames hiervoor samen op te stellen, dan kunnen we politieke partijen hiermee voeden. En dan eens kijken welke politieke partij de noodzakelijke onderwijsinvesteringen durft te propageren: https://kieswijsouders.nl.

Daarom de vraag: wat gaat u stemmen met aankomende tweede Kamerverkiezing in maart 2021?

Wat gaat u stemmen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.