Thuisonderwijs als oplossing voor thuiszitters?
In de brief van Sander Dekker d.d. 18 november 2015 met als onderwerp “Onderwijs op een andere locatie dan de school” draagt hij openingen aan voor scholen om kinderen maatwerkonderwijs te geven binnen de mogelijkheden die de wet al biedt. Dat zijn er vele. Tegelijk beschrijft hij vernieuwingen in de wet op het thuisonderwijs. Hierbij wil hij de bekende bezwaren op grond van religieuze overwegingen afschaffen en meer ruimte scheppen om thuisonderwijs ook op didactische gronden mogelijk te maken Wel stelt hij daar strenge eisen aan, vergelijkbaar met de normale eisen aan het bekostigde onderwijs.
De grote vraag is nu: kunnen we die 2 gebieden bij elkaar brengen? Met andere woorden: Kunnen we constructies aangaan waarbij kinderen die dreigen uit te vallen (of al thuiszitten), onder verantwoordelijkheid van en met toezicht én financiering van de school waar zij ingeschreven staan, op kleinschalige wijze onderwijs ontvangen, zo mogelijk in een combinatie van schoolbezoek, afstandsleren en een eigen, individueel leerprogramma?
Omdat ik die mogelijkheden wel zie en hij nog net niet, wil ik hem helpen zijn eigen brief zo helder mogelijk weer te geven, opdat er perspectieven ontstaan die hij zelf nog niet niet doorzag. Laten we even de belangrijkste punten uit zijn brief op een rij zetten:
Maatwerk | Thuisonderwijs | |
Bekostigd onderwijs volgen bij een niet-bekostigde school moet mogelijk worden | Artikel 5b in de Leerplichtwet (vrijstelling op grond van religie) opheffen en vervangen door onderwijsinhoudelijke argumenten
|
|
Mogelijkheden voor Maatwerk (brochure) | Groep maakt een plan, daarin zijn de lesbevoegdheden per vak geregeld
|
|
Inspectie en Ingrado weten hoe je dit doet | Een ouder kan max. 6 kinderen onderwijs geven
|
|
Artikel 11d van de Leerplichtwet levert perspectief (ruime interpretatie van “ziekte”) | Inspectie houdt toezicht op kwaliteit
|
|
Inkoop van materiaal voor afstandsonderwijs | Thuisonderwijsgezinnen zijn vrij zich te verenigen
|
|
Inhuur van specifieke expertise | ||
Meer ruimte voor B3 scholen (niet-bekostigd onderwijs) | ||
SWV’s kunnen aanbod ondersteunen vanuit hun ondersteuningsmiddelen | ||
Inkopen van leermiddelen | ||
Zien jullie de combinatiemogelijkheden? Als je dit niet naast maar onder elkaar plaatst dan ben je gewoon klaar. Dan kan het echte maatwerk beginnen!
Lees ook dit artikel van de onvolprezen oudergroep AutipassendonderwijsUtrecht.