Cursusbeschrijving
Deze cursus ’10 leerprincipes voor leerlingen’ is bedoeld voor leerlingen (bovenbouw) PO en VO en studenten MBO. Het is een ‘gewaagde’ cursus, aangezien de inhoud momenteel ook wordt overgedragen aan leraren van PO-, VO- en MBO-scholen. De uitdaging is om leerlingen hetzelfde begrip en inzicht verwerven als leraren. Kritische leerlingen worden veeleisende leerlingen. Zij willen professioneel begeleid worden op basis van wat bewezen is – wat de wetenschap heeft aangetoond – en willen niet dat zij worden onderworpen aan principes en aanpakken die hen voor de gek houden.
Gebruik wordt gemaakt van de 10 instructie-principes van emeritus (gepensioneerd) hoogleraar Barak Rosensine. Deze 10 principes zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van over de gehele wereld. Rosenshine heeft ze samengevoegd en toegankelijk gemaakt voor het grote publiek dat in- en voor het onderwijs werkt.
Voor deze inleiding wordt verwezen naar het Engelstalige artikel ‘Principles of Instruction‘, met als ondertitel: ‘Research-Based Strategies That All Teachers Should Know’.
Wii hebben het thema een andere naam gegeven: ‘Principes of Learning‘, met als ondertitel: ‘Strategies That All Students Should Know’.
Stelling
Leren kost altijd moeite en vraagt om aandacht. Daarom is het noodzakelijk om zo effectief mogelijk te leren.
Cursusopzet
De cursus bestaat uit een algemene inleiding en 10 afzonderlijke lessen. Deze lessen kennen steeds eenzelfde structuur:
- Korte herhaling van voorafgaande
- Uitleg van het principe dat wordt behandeld
- Wat de leerling mag verwachten om effectief te kunnen leren
- Soms een toets, waarmee je als leerder inzicht krijgt of je de belangrijkste onderwerpen snapt en hebt onthouden
De afronding van de cursus geschiedt door het persoonlijk invullen van een evaluatie-formulier. Met die evaluatie verbeteren we de cursus én interpreteren we het effect dat de cursus heeft op schoolgedrag en -prestaties van de leerling.
Centraal staat daarin de vraag: gaan leerlingen effectiever leren wanneer zij de principes van effectief leren kennen?
-
Inleiding
-
Algemene inleiding ‘Informatieverwerking t.b.v. leren’
- Over waarnemen
- We hebben meer dan 1 geheugen
- Over onthouden en vergeten en waarom aandacht en automatiseren noodzakelijk is
- Hoe je plaatjes, tekst en geluid het beste verwerkt om te onthouden
- Wat je wel met kennis kan en wat je mist als jouw kennis ontbreekt
- Waarom aanleren van effectief leren noodzakelijk is
-
Principe 1: Het ophalen van kennis die je al hebt
-
Principe 2: Het leren in kleine stapjes
-
Principe 3:
-
Principe 4
-
Principe 5
-
Principe 6
-
Principe 7
-
Principe 8
-
Principe 9
-
Principe 10
-
Afronding